ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ: ΤΡΙΤΗ 8/12/2015, 19:30, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ/ΣΤΕΚΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ (ΕΡΜΟΥ 23)

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Ανθολόγιο Αντιφασισμού -6

[Η αρθρογραφία πάνω στις διάφορες πτυχές του φαινομένου του φασισμού και του ναζισμού προσφέρει πλέον καθημερινά πολύ ενδιαφέροντα κείμενα. Αποφασίσαμε λοιπόν, για χρηστικούς λόγους και για να αποφύγουμε το spam, να συγκεντρώνουμε σε τακτά-άτακτα διαστήματα όσα πέφτουν στην αντίληψή μας και να τα αναρτούμε όλα μαζί με μια μικρή περιγραφή και ένα σύντομο χαρακτηριστικό απόσπασμα. Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο, κάντε κλικ στον τίτλο.]



1) Ιδρυτική πράξη αντιφασιστικής ομάδας καθηγητών Ρεθύμνου

Τον τελευταίο καιρό αντιφασιστικές ομάδες ιδρύονται παντού. Η συγκεκριμένη δημιουργήθηκε από εκπαιδευτικούς που έχουν προβληματιστεί όχι μόνο από τη γενικότερη δράση των φασιστικών συμμοριών, αλλά και από τους τραμπουκισμούς ακόμη και μέσα σε σχολεία του Ρεθύμνου. Να πώς μιλούν για το ρόλο των εκπαιδευτικών απέναντι στο φασισμό:


Σε μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται όλο και περισσότερο από την πολυπολιτισμικότητα, με ένα εκπαιδευτικό σύστημα που η πολυμορφία και η διαφορετικότητα είναι πια βασικά του γνωρίσματα, χρέος μας είναι, ως εκπαιδευτικοί, να συμβάλουμε με κάθε μέσο ώστε οι επόμενες γενιές να δημιουργήσουν αντισώματα απέναντι σε τέτοια φαινόμενα ολοκληρωτισμού, βίας και καταπάτησης ανθρωπίνων δικαιωμάτων.


Ως ενεργοί πολίτες αυτής της κοινωνίας και με πλήρη επίγνωση του παιδαγωγικού μας ρόλου ως δασκάλων, δεν μπορούμε να μείνουμε αδιάφοροι μπροστά σε τέτοια φαινόμενα, ειδικά όταν αυτά έχουν συχνά ως αποδέκτες και τους μαθητές μας, είτε ως θύματα είτε ως θύτες.


2) Antifa: πόλεμος ενάντια στο φόβο (περιοδικό)

Η ιστοσελίδα ενός αντιφασιστικού περιοδικού που μετρά ήδη 33 τεύχη (από το 2005). Για τους συντάκτες του περιοδικού ο φασισμός έχει μια πιο ευρεία έννοια από αυτή της αντιστοίχισης με τους Νεοναζί ή ένα συγκεκριμένο κόμμα. Το τελευταίο τεύχος βγήκε στις 15 Οκτωβρίου.

Ειδικά για τον φασισμό τώρα, είναι γεγονός ότι έχουμε ονομαστεί από μια αντίθεση. Είναι λοιπόν απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε ότι όταν λέμε «φασισμός» δεν εννοούμε τους νεοναζί. Υποστηρίζουμε ότι ο φασισμός δεν ήταν μια παρένθεση στην ιστορία του εικοστού αιώνα που έκλεισε οριστικά με το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και τώρα έχει ξεπέσει στη γραφικότητα. Αντιθέτως, οι γνώμες που θα βρείτε εδώ ξεκινούν από μια κεντρική θέση σύμφωνα με την οποία ο φασισμός ήταν μια ιστορική διαδικασία άρρηκτα συνδεδεμένη με το καπιταλιστικό σύστημα κοινωνικής οργάνωσης. Βρίσκουμε αυτή τη θέση επίκαιρη γιατί ζούμε ξανά στους καιρούς του φασισμού. Γιατί σήμερα, στον 21ο αιώνα, στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, καθώς οι καπιταλιστικές κοινωνίες οδεύουν σε πόλεμο, καθώς ένα νέο μοίρασμα του κόσμου εξελίσσεται, ο φασισμός οργανώνεται ξανά -δίχως όμως σβάστικα και όχι υπό ένα νέο Χίτλερ- ενάντια σε μετανάστες αλλά και ντόπιους εργάτες. Λέμε ότι ως διαδικασία δεν διαφέρει ουσιαστικά από τον ιστορικό του πρόγονο: η υποτίμηση της εργατικής τάξης μέχρι το σημείο της εξόντωσης γίνεται ξανά της μόδας.


3) Ο φασιστικός λόγος

Μια πολύ καλή ανάλυση της φασιστικής ρητορικής από τον Μάκη Κουζέλη. Πώς και γιατί πείθει, ποια μέσα και ποιες τεχνικές χρησιμοποιεί, σε ποιους απευθύνεται; Από τον πρόλογο ήδη το κείμενο υπαινίσσεται κάτι το οποίο συζητιέται συχνά και στη δική μας συνέλευση: η άνοδος του φασισμού στη χώρα μας δεν είναι ανεξήγητη, αλλά οφείλεται σε λανθάνοντα φασιστικά στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας που μέσα στην κρίση απενοχοποιήθηκαν και εκφράστηκαν προς τα έξω.

Ο φασιστικός λόγος πείθει. Δεν πείθει όπως (θα έπρεπε να) πείθει ο λόγος της αριστεράς, με επιχειρήματα. Πείθει παράγοντας ένα σύνδεσμο μεταξύ ομιλητή και ακροατή, μια φορτισμένη σχέση του αποδέκτη με τον ίδιο το λόγο ή το κείμενο που του απευθύνεται. Ο αναγνώστης ή ακροατής επενδύει στη σχέση αυτή, γιατί στο φασιστικό λόγο (ξανα)βρίσκει απωθημένες ή κοινωνικά περιθωριοποιημένες όψεις της ίδιας του της «ταυτότητας».
Η απάντηση της Ένωσης Ιατρών Ε.Σ.Υ. Λέσβου σε φυλλάδιο της Χρυσής Αυγής με φωτογραφίες παιδιών μεταναστών, ασθενών της παιδιατρικής κλινικής του νοσοκομείου μας και των γονέων συνοδών τους, με τη συνοδεία κειμένου με ρατσιστικό και χυδαίο λόγο κατά των μεταναστών.

Αυτοί που παρουσιάζουν τους μετανάστες ως υπεύθυνους για τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας, προσπαθούν να κρύψουν του πραγματικούς ενόχους, που δεν είναι άλλοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Δ.Ν.Τ., οι βιομήχανοι, οι μεγαλοεργολάβοι και οι εφοπλιστές. Στα αφεντικά τους «χτυπάνε προσοχή» και στους φτωχούς βιοπαλαιστές, κάνουν άνανδρες επιθέσεις.
«Υγειονομικές βόμβες», είναι όσοι κλείνουν τα νοσοκομεία, αφήνουν τα παιδιά των ανασφάλιστων χωρίς εμβόλια και αναγκάζουν όλο και περισσότερους συμπολίτες μας να τρώνε από τα σκουπίδια και να κοιμούνται στους δρόμους. Κίνδυνος για την υγεία και την κοινωνία είναι όσοι βάζουν τα κέρδη των τραπεζών και των επιχειρήσεων πάνω από τα παιδιά που λιποθυμάνε από ασιτία στα σχολεία, πάνω από όσους καθημερινά αυτοκτονούν από απόγνωση και ταπείνωση.
Είναι η οικονομική κρίση και οι εφαρμοζόμενες πολιτικές, οι αιτίες που προκαλούν την ανθρωπιστική και υγειονομική κρίση στην Ελλάδα. Είναι η τρόικα και η συγκυβέρνηση που κλείνουν τα νοσοκομεία και όχι οι μετανάστες. Είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΔΝΤ και οι πιστωτές μας που θα προκαλέσουν τη μείωση του προσδόκιμου επιβίωσης του λαού μας αν δεν τους ανατρέψουμε!


5) «Φτάνει με τους γκάνγκστερ της Χρυσής Αυγής» λένε ευρωπαϊκές προσωπικότητες

Διανοούμενοι, καθηγητές, επικεφαλής αντιρατσιστικών οργανώσεων και κοινοτήτων μεταναστών, και μέλη της κοινωνίας των πολιτών από την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη, μεταξύ των οποίων ο νομπελίστας συγγραφέας Ντάριο Φο και ο φιλόσοφος Μπερνάρ-Ανρί Λεβί, συνυπέγραψαν  κείμενο κατά της Χρυσής Αυγής το οποίο δημοσιεύτηκε την Δευτέρα, 3 Δεκεμβρίου, σε πολλά ευρωπαϊκά ΜΜΕ.

Φτάνει με τις ρατσιστικές επιθέσεις! Φτάνει με τη συνέργεια μεταξύ αστυνομικών και νεοναζί μπράβων της Χρυσής Αυγής! Φτάνει με τις ρατσιστικές και αντισημιτικές δηλώσεις! Φτάνει με την παθητικότητα των εισαγγελικών και δικαστικών αρχών! Φτάνει με την ανοχή, την προστασία και την υποστήριξη που απολαμβάνουν οι γκάνγκστερ της Χρυσής Αυγής!


6) Δώδεκα παρατηρήσεις για την Χρυσή Αυγή

Ακόμη και αν διαφωνεί κανείς με την ακροτελεύτια παράγραφο, όπου η μαζική στροφή στο κομμουνιστικό κίνημα θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την (εκλογική) συρρίκνωση της Χρυσής Αυγής, πρόκειται για μια εξαιρετική ανάλυση της σημερινής κατάστασης σε σχέση με αυτό το φασιστικό μόρφωμα, με πολύτιμες παρατηρήσεις που επικεντρώνουν σε κάτι που αρκετοί αντιφασίστες παραβλέπουν: 

Παραδόξως λοιπόν, αν και ψηφίζεται ως κόμμα "ακτιβιστικό", η Χρυσή Αυγή ψηφίζεται κατά τεράστια πλειοψηφία από μη "ακτιβιστές", από ανθρώπους που είναι θεατές του τρομοκρατικού ακτιβισμού που επιλέγουν, και τον επιλέγουν εκ του "νομιμόφρονος" ασφαλούς. Ο συνδυασμός ακτιβιστικής τρομοκρατίας και σαγήνης της θεαματικότητας είναι ιδιάζων, και είναι το μόνο κατά βάση "μεταμοντέρνο" στοιχείο στην Χρυσή Αυγή.

 

7) Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ «ΑΥΘΟΡΜΗΤΟΥ» ΤΕΛΕΙΩΣΕ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΙ ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΦΑΣΙΣΜΟ


Ένα κείμενο του Αντιφασιστικού Μετώπου Γερανείων Κορινθίας που αντιμετωπίζει το ζήτημα του φασισμού από Αντικαθεστωτική/Αντιεξουσιαστική σκοπιά και προτείνει τη δημιουργία Αντιφασιστικών Μετώπων παντού:

Η μόνη διέξοδος για την διαφύλαξη ζωντανής της ελπίδας για Ελευθερία, είναι η οργάνωση, ο σχεδιασμός και η στρατηγική ενός Αντιφασιστικού Αγώνα, μάχιμου και κοινωνικού, που να συνθέτει τα θετικά χαρακτηριστικά του Αντιεξουσιαστικού ακτιβισμού, αλλά να αποφεύγει τα αρνητικά στοιχεία του «τυχαιοποιημένου», «θυμικού» και αφορμαλιστικού χαρακτήρα του χώρου της αμφισβήτησης.

Το «αυθόρμητο» και το «αντανακλαστικό» κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες, καθορίζοντας την έκβαση μικρών και μεγάλων μαχών με την εξουσία, χαρίζοντας πολλές ήττες και μικρές νίκες. Αν η ψυχή της Αντιεξουσίας στην Ελλάδα δεν ήταν τόσο βαθιά, ο φασισμός θα έκανε προ πολλού παρέλαση στα σπίτια μας.
Οι καιροί απαιτούν αλλαγή γραμμής πλεύσης και με την απαραίτητη ατομική και συλλογική αυτοκριτική, οδηγούμαστε στην βεβαιότητα της αναγκαιότητας της συγκρότησης ενός οργανωμένου «μάχιμου Αντιφασισμού» με Αντιεξουσιαστικό πρόσημο και όλη την σοβαρότητα που απαιτούν οι περιστάσεις.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου